En af udfordringerne ved at være ramt af en sjælden diagnose er, at diagnosen ofte er ukendt og det kan være svært at finde information. I Helpline modtager vi henvendelser fra forældre til børn med en sjælden sygdom/handicap, hvor barnet har brug for særlig støtte i skolen.
Forældrene kontakter ofte Helpline i de situationer, hvor de har bug for hjælp til at komme videre i dialogen med skolen og søger rådgivning til, hvad næste skridt kan være eller hvordan de skal gribe situationen an.
”De siger bare, de ikke har ressourcer til det”. Sådan gengiver mange forældre til børn med handicap forklaringen fra deres børns skole, når forældrene beder om særlig støtte til barnet.
Men kan skolen bare sige sådan?
Nej, det kan skolen faktisk ikke. Når et barn har brug for særlig støtte i skolen på grund af et handicap, er der nogle særlige regler, der gælder, som skolen skal holde sig til.
Man skelner i lovgivningen mellem supplerende undervisning og specialundervisning. Supplerende undervisning tilbydes, når behovet for særlig støtte i undervisningen er mindre end 9 timer om ugen, mens specialundervisning tilbydes, når behovet er mere end 9 timer om ugen. Supplerende undervisning kan være forskellige former for faglig støtte eller personlig assistance, der kan overvinde praktiske vanskeligheder i skolen. Det finder som regel sted på barnets sædvanlige skole. Specialundervisning er mere omfattende og kan også finde sted i specialklasser eller på specialskoler.
Supplerende undervisning
Hvis du mener, dit barn har brug for supplerende undervisning, dvs. støtte i skolen i mindre end 9 timer om ugen, skal du starte med at kontakte skolelederen på dit barns skole. Det er skolelederen, der beslutter, om barnet kan tilbydes supplerende undervisning. PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) eller barnets sagsbehandler behøver ikke blive involveret.
Skolelederens beslutning om supplerende undervisning skal opfattes som en afgørelse, ligesom når en sagsbehandler træffer afgørelse om bevilling eller afslag på en ydelse. Det betyder, at du har ret til en begrundelse, hvis du ikke får det, du har ansøgt om. En begrundelse gør, at du kan se, hvilke forhold der er blevet lagt særligt vægt på, og hvorfor skolelederen er nået til det pågældende resultat. Du kan bede om at få begrundelsen på skrift. At skolederen skal give en skriftlig begrundelse, betyder, at der skal formuleres en saglig forklaring på, at skolen ikke mener, det er nødvendigt, at dit barn får den supplerende undervisning, I har bedt om.
At der er tale om en afgørelse betyder også, at du kan klage. I sager om supplerende undervisning er der dog ikke nogen uafhængig klageinstans, men du kan stadig klage til skolelederen eller kommunens chef for skoleområde, som skal genvurdere afgørelsen.
Specialundervisning
Hvis du mener, dit barn har brug for specialundervisning, dvs. støtte i skolen i mere end 9 timer om ugen eller undervisning i en specialklasse eller på en specialskole, skal du også kontakte skolelederen på dit barns skole. Hvis dit barn aktuelt ikke går i skole (eller går på privatskole), er det den skole i skoledistriktet, dit barn hører til på baggrund af jeres adresse. Hvis der er brug for specialundervisning, skal skolen involvere PPR, som vurderer barnets behov. Skolelederen træffer beslutning om specialundervisning, der foregår på skolen, men lederen kan ikke træffe beslutning om henvisning til specialklasser på andre skoler eller om henvisning til specialskole.
Det er normalt et visitationsudvalg i skoleforvaltningen, der træffer beslutning om henvisning til specialklasse og specialskole.
Hvis du får afslag på specialundervisning til dit barn, eller hvis du er utilfreds med det specialundervisningstilbud, dit barn får tilbudt, kan du klage. Hvis skolelederen eller visitationsudvalget fastholder afgørelsen, skal de videresende klagen til Klagenævnet for Specialundervisning inden for fire uger.
Klagenævnet for Specialundervisning er en uafhængig klageinstans, som behandler alle klager inden for specialundervisningsområdet, dvs. hvor der er brug for støtte i mere end 9 timer om ugen. Bemærk dog, at hvis barnet alene har brug for praktisk hjælp (det, der i lovgivningen kaldes personlig assistance), kan afgørelsen ikke påklages til Klagenævnet for Specialundervisning – uanset timetallet.
Mange skoler kender ikke reglerne
Fordi skoler er sat i verden for at undervise og ikke for at træffe afgørelser, er der mange lærere og skoleledere, der ikke kender de regler, der gælder for supplerende undervisning og specialundervisning. Skolerne er ikke altid bevidste om, at de træffer en afgørelse, når de siger nej til at tilbyde et barn supplerende undervisning eller specialundervisning. Derfor er det godt for forældrene at være ordentligt klædt på til at tale med skolen, når de anmoder om støtte til deres barn.
Reglerne er indviklede, og det kan være svært at få ordentlig vejledning af skolen eller andre i kommunen. Du kan læse mere i Ankestyrelsens forældrepjece om specialundervisning, som du finder her.
Få hjælp i Helpline
Du er meget velkommen til at ringe til Helpline, hvis du ønsker at høre mere, få rådgivning om dine muligheder eller har behov for konkret hjælp til din ansøgning, så forsøger vi at hjælpe dig videre.
Helpline er åben mandag fra 10-14, tirsdag fra 12-18 og torsdag fra 10-14. Telefonnummeret er 33 14 00 10, tast 1. Du kan også skrive til Helpline her. Alle kan kontakte Helpline og al rådgivning er gratis.