D. 1. november starter Anja Petersen som faglig leder i Helpline. Vi glæder os til at byde Anja velkommen. Inden hun starter, kan du læse et kort interview med Anja her, hvor hun fortæller lidt om sin faglige baggrund og motivationen for at blive faglige leder og rådgiver i Helpline.

Vil du fortælle lidt om din faglige baggrund?

Jeg er uddannet socialrådgiver og har arbejdet med socialrådgivning for en del år tilbage, og så er jeg kandidat i folkesundhedsvidenskab, hvor jeg har haft fokus på udvikling og kvalitet i sundhedsvæsnet. Tidligere har jeg både arbejdet med telefonrådgivning i en lille forening, som socialrådgiver i en kommune, hvor jeg arbejdede med bred social rådgivning og så har jeg også været patientvejleder i Region Hovedstaden, hvor jeg rådgav om patientrettigheder og hvordan man finder vej rundt i sundhedsvæsnet.

Jeg kommer fra en stilling i Danske Patienter, hvor jeg har været i 13 år, hvor jeg bl.a. har arbejdet med sundhedspolitik og været med til at starte vores videnscenter og bisidderordning op. Så jeg har både et fagligt kendskab til sundhedsvæsnet og det sociale system, men jeg har også personligt kendskab til områderne, fordi jeg har en datter, der har en sjælden sygdom.

Hvad ser du frem til ved at skulle arbejde for Sjældne Diagnoser?

Jeg glæder mig rigtig meget til at møde medarbejderne i sekretariatet, de frivillige rådgivere, navigatorer og bisiddere. Og så glæder jeg mig selvfølgelig også til at møde foreningerne og nogle af dem, som bruger Helpline i selve rådgivningen. Jeg er spændt på at komme i gang!

Hvordan kan det være, at du fik lyst til at søge stillingen som faglig leder og rådgiver i Helpline?

Da jeg læste stillingsopslaget til faglig leder/rådgiver i Helpline, så kunne jeg se det lige var et job for mig. og da jeg altid har været utrolig glad for at arbejde sammen med vores dygtige frivillige, så så jeg her en mulighed for at gøre endnu mere af det i Helpline. Og så er Sjældne Diagnoser en forening der ligger mit hjerte nær, fordi jeg har en datter, med en sjælden sygdom. Så på den måde ved jeg jo, at Helpline kan være rigtig vigtig, når man står i lange og komplicerede forløb, der kan være svære at finde rundt i. Jeg glæder mig til at være med til at udvikle, lede og sætte retning for Helpline i fremtiden. Og til at snakke med en hel masse patienter og pårørende berørt at sjældne diagnoser.