OBS: Der er lukket for ansøgninger til de lønnede rådgiverstillinger. Læs mere om muligheden for at være frivillig i Sjældne Diagnoser her

Helpline er en tværfaglig rådgivning hvor alle mennesker der lever med en sjælden sygdom tæt inde på livet, kan henvende sig for at få gratis og kvalificeret rådgivning. Vi har travlt – og har derfor brug for at styrke vores rådgivning med både frivillige og lønnede rådgivere med forskellige kompetencer. Send os din ansøgning senest søndag d. 13/8-23.

Er det mon dig vi søger efter?

Hver anden sjældne patient får enten forkert diagnose eller bliver ikke taget alvorligt i sundhedssystemet. Mange sjældne patienter og deres pårørende er ”superbrugere” af sociale tilbud, men bliver ofte mødt med manglende kendskab til og forståelse af deres særlige komplekse livssituation. Derfor har patienter og pårørende, der lever med sjældne sygdomme/handicap, brug for hjælp. I Sjældne Diagnosers Helpline giver vi information, mestringsstøtte og rådgivning til 500 – 700 sjældne borgere om året pr. telefon og mail. Hjælp til selvhjælp er det bærende princip. Helpline er akkrediteret hos RådgivningsDanmark.

Helpline er tværfaglig og består i dag af fire deltidslønnede og to frivillige rådgivere, som tilsammen besidder en pallette af socialfaglig, sundhedsfaglig, juridisk, pædagogisk og erfaringsbaseret viden. Vi ønsker, at det samlede rådgiverteam vokser til at bestå af 5-6 lønnede rådgivere på deltid – samt 4-6 frivillige rådgivere – alle med forskellige baggrunde og kompetencer. Derudover er vores frivillige bisiddere, navigatorer og specialiserede rådgivere en integreret og en vigtig del af Helpline. Der er altid mindst to rådgivere på vagt og som ny rådgiver gennemgår du et introduktionsforløb.

Du kan læse mere om Helpline her 

Vil du se andre muligheder for at være frivillig?

Som rådgiver i Helpline, skal du kunne:

Vi forestiller os at du har en socialfaglig eller sundhedsfaglig baggrund – gerne kombineret med egen erfaring med livet med sjældne sygdomme. Uanset din fag-faglige baggrund forventer vi, at

  • Du har stærke rådgivningsmæssige kompetencer generelt og gerne specifikt, f.eks. som patientvejleder, socialrådgiver på et sygehus eller i en kommune, professionel rådgiver i en forening eller lignende
  • Du kan lytte, være til stede og tage udgangspunkt i, hvor brugeren er
  • Du har erfaring med sparring med dine kollegaer – også når I har haft en svær samtale
  • Dine kommunikative og relationelle evner er stærke og du trives i mødet mellem lønnede rådgivere, frivillige ildsjæle og sjældne borgere med brug for hjælp
  • Du har gerne kendskab til sjældne sygdomme og handicap

For ansøgere med en socialfaglig baggrund: Du har en solid og bred erfaring med arbejdet med sociallovgivningen måske fra et hospital, en rådgivning eller en kommune. Mange af vores brugere har udfordringer med at blive mødt med forståelse ift. de udfordringer de står i, og har behov for vejledning i dette. Der er mange henvendelser om tabt arbejdsfortjeneste, merudgifter, ressourceforløb, flexjob, hjælpemidler, handicaphjælpere, hjælperordninger, valg af skole og institution og som socialrådgiver i Helpline vil du komme til at arbejde med det hele.

For ansøgere med sundhedsfaglig baggrund: Du har en solid og bred erfaring med f.eks. at koordinere komplekse forløb, erfaring med arbejdet med mennesker med sjældne sygdomme, arbejdet som sundhedsplejerske eller patientvejleder og arbejdet med mennesker i livsomvæltende situationer. Du vil som sundhedsfaglig rådgiver i Helpline skulle guide brugerne videre i deres kontakt med sundhedsvæsnet.

For ansøgere med egen erfaring med livet med en sjælden sygdom: Erfaringsbaseret viden indenfor sjældne-området er guld værd. For mennesker der står alene med deres sjældne sygdom har det kæmpe værdi, at blive mødt og forstået af et menneske der selv ved, hvordan det er. Hvis du også har en faglige baggrund der kan bidrage til den tværfaglige rådgivningspalette, så er det et ekstra plus – men ikke en forudsætning. Da du som rådgiver møder mennesker i meget svære livsomstændigheder og kriser, er det vigtigt, at du er et sted i dit liv, hvor du er rimeligt afklaret i forhold til din egen situation, og hvor du både mentalt og fysisk har overskud til at indgå i rådgiverteamet.

Uanset din baggrund, forventer vi også, at du som person er stabil og nærværende, også i forhold til de eksistentielle og komplekse spørgsmål, der kan opstå i forbindelse med Helplines arbejde.

Et meningsfuldt job

Vi tilbyder et job, der både er vigtigt, udfordrende og spændende. Du får kloge, dygtige og sjove kolleger i både Helpline og i resten af Sjældne Diagnosers sekretariat. Vi søger en sundhedsfaglig profil til 5 lønnede timer/ugen, en socialfaglig profil til 12 timer/ugen og frivillige til mellem 2 og 6 timer om ugen – evt. hver anden uge. Din arbejdstid bliver fordelt på 1-2 dage omkring Helplines åbningstid. For frivillige er der mere fleksibilitet. Din arbejdsplads bliver Handicaporganisationernes Hus i Høje Taastrup – men når du er godt introduceret, kan fremmøde evt. kombineres med at arbejde hjemmefra.

Helpline har åbent mandag 10-14, tirsdag fra 12-18 og torsdag fra 10-14. Stillingerne er slået op den 8. juni 2023 og vi søger både frivillige og lønnede rådgivere der ideelt kan tiltræde i starten af september 2023. Vi læser ansøgninger løbende og afholder samtaler fra starten af august, så vent ikke for længe med at give dig til kende! Send os din ansøgning senest d. 13/8-23 for lønnede stillinger.

Vil du vide mere?

Så kontakt faglig leder Anja Petersen (ap@sjaeldnediagnoser.dk, tlf. 2171 6197). Skriftlig ansøgning stiles til Anja på ap@sjaeldnediagnoser.dk og behandles med fortrolighed samt i overensstemmelse med Sjældne Diagnosers persondatapolitik.

Sjældne Diagnoser opfordrer alle interesserede til at ansøge – uanset køn, alder, handicap, etnicitet eller andre livsvilkår. Angiv tydeligt om du er interesseret i at blive frivillig eller lønnet rådgiver (i det sidst tilfælde vil din løn og øvrige arbejdsvilkår forhandler vi med udgangspunkt i Statens overenskomster).